tisdag 25 mars 2008

Vill...


Bild: Pottery Barn

...sitta här med en god bok och något gott i glaset :o) De får bli fåtöljer i mindre skala hos oss men jag hade tänkt mig något liknande detta med fåtöljer runt ett runt bord.

Sitt fint


Bild: Möblera

Min mormor köpte en gång på auktion ett gammalt skrivbord. Ett litet, nätt i mörkt trä (bild kommer senare). Det ska, tillsammans med väggfasta bokhyllor och sköna fåtöljer, stå i vårt efterlängtade bibliotek :o) Jag tänkte att denna stol kunde passa till...

söndag 23 mars 2008

Trappan



Eftersom vi ska ha ett mörkt trägolv på hela nedervåningen vill vi ha en vitmålad trappa med mörka trappsteg. Tanken är att vi ska renovera den befintliga trappan.

onsdag 19 mars 2008

Chinese Pharmacy Cabinet


Bild: Chinese Pharmacy Cabinet, Chista

Den här är helt underbar! Åh, vad den skulle passa i vårt blivande "bibliotek". Fler vackra möbler och saker finns på Chista
Ett bibliotek har jag drömt om länge och nu när vi flyttar till hus kommer vi äntligen att ha utrymme för det. Där ska vi ha väggfasta bokhyllor, runt bord omringat av fyra snygga skinnfåtöljer, lite vackra saker och massor av böcker. Vi är inte helt 100 på om biblioteket ska gå i mörk "engelsk" stil eller lite ljusare och modernare. Som sagt, många beslut... :o)

Cape Cod


Edgartown Lighthouse, Cape Cod

Det är något speciellt med Cape Cod. Något mystiskt, lockande och vackert. Jag ska definitivt tillbaka dit en dag. Hur ska jag hinna uppleva alla dessa härliga platser igen när det finns så många nya jag vill resa till? :o)

tisdag 18 mars 2008

Coola stolar


Bild: Arkitekturmuseet

En av mina favoritfåtöljer! Hittade en utställning på webben på Arkitekturmuseet "Dimensions of Design - 100 berömda stolar från perioden 1836-1990" Kolla in hela utställningen här.

Banken

Har snackat med banken och vårt upplägg inför husköp/försäljning av lägenhet verkar klockrent! Känns skönt. Nu kan vi börja planera på allvar :o) I helgen fortsätter vi med "fixning" av lägenheten med att måla resten av hallen och fixa med lister och välja ut golv och.... Hoppas på att hinna klart så att vi kan sälja den redan innan sommaren.

söndag 16 mars 2008

Glada drömmar


Foto: privat

Gult piggar upp och det behöver jag. Är helt slut nu när helgen är slut och en ny vecka börjar. Phu! Längtar till ledigheten i påsk.

Kök, kök, kök...


Bild: Ballingslöv

Jag gillar dessa luckor i vitlaserd ek. Dock med andra handtag, tror jag. Beslut, beslut... Tur att vi har gott om tid på oss :o) Har i alla fall bestämt oss för ett vitt kök till vårt blivande mörka trägolv.

onsdag 12 mars 2008

Vår brygga


Tidig morgon. Kopp med kaffe i handen. Längtar efter värme och sol.

Foto: privat

söndag 9 mars 2008

Hasselbladspriset


Årets vinnare av Hasselbladspriset är den mexikanska fotografen Graciela Iturbide. Fantastiska bilder! Mer finns att läsa på Resume.se

Foto: Graciela Iturbide

Sleep tight...


don't let the bedbugs bite.








Bild: Potterybarn

Bloggsfären

Jag har varit länge på webben men är relativt ny i bloggsfären. Det finns så många kreativa människor! En jag hittade till idag har bloggen Room & serve. Väl värd ett besök.

lördag 8 mars 2008

Accentfärger




Vi funderar en del över vilka accentfärger vi vill ha till mörkbruna trägolv och vita väggar. Rött, guld eller kanske turkost eller mossgrönt, vinrött.... finns så många härliga färger. Färgerna på bilden intill ligger högt på listan...




Bild från Potterybarn

Ovanför matbordet








Om vi ska ha ett mörkbrunt matbord kan jag tänka mig nån av dessa lampor från Potterybarn att hänga över, kanske två i rad.

Uppåt väggarna...


...med färg ska det bli. Inför försäljningen av vår lägenhet här under våren ska vi fräscha till den lite, bla med att måla hallen vit, fixa lister, köksgolv... Vi vet vad vi har att göra helgerna framöver :o)



Bild från Beckers

onsdag 5 mars 2008

Swedish Grace


Vi ska satsa på en ny servis när vi flyttar. Denna vackra från Rörstrand är ju en klassiker. Kanske blir det den fast i vitt eller grått.

söndag 2 mars 2008

Sidobord i min smak




Ursnyggt! Risken är att det inte passar så bra till mörkt trägolv...








Matbord


Jag tycker det är svårt att välja stil på matbord. Eftersom vi inte har haft mörka trägolv innan måste vi tänka lite nytt. Här är ett fint bord i ask/krom från ILVA